Köpvillkor

Köp av fysiska varor via nätet.

Köpvillkoren gäller för konsumentens köp av varor på GearFreak.se. Sidan ägs och drivs av:

GrejFreak ApS
CVR-nr. DK-31585538
Org. Nr. SE-502089-5347
Gunnar Clausens Vej 58
8260 Viby J
Danmark
Tlf. +45 78 72 34 34
INFO@GearFreak.se

Betalning

Betalning kan ske med följande betalningsmetoder: Swish, Klarna, Visa, MasterCard, Google Pay och Apple Pay.

Beloppet dras när varan skickas.

Om du har beställt flera varor i en beställning och en eller flera av varorna inte kan levereras direkt drar vi först betalningen för den eller dessa varor när varorna skickas.

När det rör sig om specialtillverkade varor som t.ex. kläder med logga drar vi betalningen när tillverkningen påbörjas.

Leverans

Varorna levereras 2-4 vardagar efter din beställning. Se mer under respektive vara.

Vi erbjuder leverans med DB Schenker.

Vi erbjuder gratis leverans vid köp över 899 kr

Du kan se våra fraktpriser här.

Ångerrätt

Du kan ångra ditt köp utan att uppge varför inom 14 dagar. Om du har beställt flera varor kan du välja att ångra köpet av enstaka eller alla varor. Läs om återbetalning av leveranskostnader vid delvis returnering under avsnittet ”Återbetalning av pengarna vid ångerrätt”.

Ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag då du eller annan person som du har valt (dock ej speditören) får varan fysiskt i handen.

Om du har beställt flera varor i en order och vi inte kan leverera varorna samtidigt löper ångerrätten från den dag du får den sista varan fysiskt i handen.

Om fristen löper ut på en helgdag, lördag, nationaldag, julafton eller nyårsafton förlängs fristen till följande vardag.

Undantag från ångerrätten (gäller enbart om de är relevant för de varor du köper).

Ångerrätten gäller inte vid köp av varor som är tillverkade efter dina specifikationer eller som har fått en tydlig, personlig prägel, som t.ex. varor med tryckt logotyp.

Ångerrätten gäller inte vid köp av digitalt innehåll som t.ex. e-böcker, musik, film m.m. som inte levereras fysiskt om du har gett samtycke till att leverans sker inom ångerrättens frist och att du därmed går miste om ångerrätten.

Du kan gå miste om din ångerrätt om du bryter förseglingen eller förpackningen på hygienprodukter.

Så ångrar du ditt köp

Du ångrar ditt köp genom att tala om för oss att du vill nyttja din ångerrätt skriftligen. Du kan t.ex. skicka ett brev eller ett e-postmeddelande och upplysa oss om att du ångrar köpet till GearFreak.se, Gunnar Clausens Vej 58, 8260 Viby J, Danmark, tlf. +45 71996361, INFO@GearFreak.se

Du kan inte ångra köpet genom att vägra ta emot varan eller genom att låta bli att hämta ut den utan att samtidigt ge besked om att du ångrar köpet.

Du kan använda ångerrättens standardformulär som du hittar sist i dessa köps- och leveransvillkor, men det är inte obligatoriskt.

Ångerrättsfristen räknas som gällande om du skickar ditt meddelande om att du ångrar köpet innan ångerrättsfristen utlöper.

Returnering av varan och returkostnader

Om du har ångrat ett köp av en vara ska du skicka eller lämna tillbaka varan till GearFreak.se, Gunnar Clausens Vej 58, 8260 Viby J, Danmark utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du önskar ångra ditt köp. Fristen räknas som uppfylld om du returnerar varorna innan de 14 dagarna har passerat.

Varor kan inte skickas enligt efterkrav eller utan utdelning.

Du ska själv betala för returfrakten.

Varor som bomullstält kan inte returneras med vanlig post. Utgifterna för returneringen av sådana varor beräknas högst uppgå till 950 kr.

Du kan använda vår returetikett och få billigare returfrakt. Läs mer här:
 

 

Återbetalning av pengarna vid ångerrätt

När du ångrar ditt köp betalar vi tillbaka alla pengar vi har mottagit från dig, inklusive eventella leveranskostnader. Det gäller dock inte extra omkostnader när du har valt ett leveransalternativ som är dyrare än den billigaste form av leverans som vi erbjuder.

Om du har köpt flera varor i en beställning och bara ångrar en del av ditt köp betalar vi inte tillbaka leveranskostnaderna.

Vi betalar tillbaka beloppet utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar från det datum då vi mottog ditt besked om att du ångrat dig. Vi kan dock reservera beloppet tills vi har mottagit varorna i retur eller tills dess att du har skickat dokumentation för att varorna är returnerade. 

Vi genomför återbetalning med samma betalningssätt som du använde dig av vid den ursprungliga transaktionen. Under alla omständigheter tillkommer ingen form av avgift för returneringen.

Varans skick vid retur och emballage 
Du ansvarar bara för ev. minskning av varuvärdet som beror på annan hantering av varan än vad som är nödvändigt för att bedöma varans art, egenskaper och funktion.

Skor får bara provas inomhus och kläder får provas men inte användas etc.

Du ska returnera varan i dess originalförpackning. Förpackningen får öppnas men inte förstöras. Om förpackningen saknas eller är förstörd kan det innebära en värdeminskning av varan som du ansvarar för.

Du bör även se till att varan är förpackad på lämpligt vis när du skickar den. Du ansvarar själv för paketet/varorna tills vi får tillbaka dem. Spara därför postens kvitto och ev. track and trace-nummer.

Reklamation – om det är något fel på varan

Vid köp av varor träder konsumentlagens regler i kraft. Du har 3 års reklamationsrätt om det är något fel på varan. Ett fel kan t.ex. vara ett tillverknings- eller materialfel eller felaktig information om varan. Däremot är vanligt slitage eller skador som du själv åsamkat varan inte anledning till reklamation.

Om det är ett fel på varan och du reklamerar den har du som utgångspunkt rätt att få varan reparerad eller bytt mot en annan vara. Om detta inte är möjligt eller inte kan ske inom rimlig tid kan du, beroende på omständigheterna, få pengarna tillbaka eller ett avdrag på priset.

Upptäcker du ett fel ska du reklamera varan till oss inom rimlig tid. Vi rekommenderar att du klagar så snart som möjligt om det är fråga om transportskador. Reklamerar du inom 2 månader efter att felet upptäckts räknas det alltid som rimlig tid. Om reklamationen är berättigad betalar vi tillbaka dina rimliga och nödvändiga fraktkostnader. Spara därför alltid ditt kvitto.

Om du vill klaga på ett fel ber vi dig om att så detaljerat som möjligt upplysa om vad problemet är. Det är inte ett krav men det gör det enklare för oss att hitta felet vilket förkortar ärendets hanteringstid för reklamationen.

Skicka varan förpackad på lämpligt vis. 

Möjlighet att klaga

Om vi inte kan komma överens om vad du har rätt till har du föjande möjligheter för att klaga:

Ett klagomål på en vara eller tjänst kan lämnas till ARN, Allmäna Reklamationsnämnden: www.arn.se.

EU-kommissionen online-portal för klagomål kan också användas för att lämna in ett klagomål. Detta är särskilt relevant för konsumenter som bor i ett annat EU-land. Klagomål lämnas här. Vid inlämning av ett klagomål ska du ange vår e-postadress: INFO@GearFreak.se

Standardformulär för ångerrätt

Det är frivilligt att fylla i detta formulär för att utnyttja ångerrätten
- Till GearFreak.se
- Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) önskar använda oss av ångerrätten i samband med mitt/vårt (*) köpavtal(*)/leverans av följande tjänster(*)
- Beställt den (*)/mottaget den (*)
- Kundens namn (Kundernas namn)
- Kundens adress (Kundernas adress adress)
- Kundens underskrift (Kundernas underskrifter) (endast om formulärets innehåll skivs på papper)
- Datum
(*) Styrk över irrelevant alternativ